Am vazut ca uneori incercarile de a face un computer dedicat ca sursa, pt un lant audio mai acatarii, au esuat, oamenii preferand a se intoarce catre vechile computere care sunau mai bine.
Din punct de vedere logic suna oarecum ciudat, computerele noi au mai multa putere de calcul, mai multa memorie, un sistem de operare mai bun (de cele mai multe ori pe 64 de biti pt a beneficia de mai mult de 4 GB de memorie), versiuni mai noi ale playerelor etc …
Pe de alta parte, avand un fetis personal pentru placile de dezvoltare ARM ca si replacement al computerului ca transport (altfel nu inteleg de ce am 3 prin casa, in afara de cateva desktop-uri: unul pt jocuri, un HTPC, un transport pt DAC si bineinteles un NAS, cum altfel, vb zicalei: nici o masa fara peste), am observat ca in anumite conditii apareau artefacte de redare, in conditii de utilizare mica a CPU. De ex: pe BBB (link) 1GHz AM335x ARM® Cortex-A8 processor cu 512 MB RAM, la o incarcare de 20% a procesorului si aprox 128 MB de memorie folositi, apareau artefacte de redare dar in acelasi timp exista o scadere a utilizarii procesorului, in special pe fisiere HiRes – prima data mi-am zis ca nu duce procesorul sau controlerul usb… Pe un ARM quadcore (link) nu apareau artefacte dar Jack a zis ca se auzea prost in comparatie cu computerul folosit de mine ca referinta (tunat si para tunat, atat HW cat si SW)
Rezolvarea artefactelor pt BBB a venit un pic mai greu si a constat in “fortarea” procesorului cu cpu governor “performance” si setarea min / max cpu frequency la 1GHz.
Si aici revin la computerele noi vs cele vechi – diferente:
- puterea de calcul a crescut relativ mult in ultimii ani datorita frecventei de lucru si/sau cresterii numarul nucleelor din cpu
- concomitent piata doreste ca device-ul sa consume cat mai putin, bateria sa tina cat mai mult. Cresterea capacitatii bateriei si optimizari software pentru power management ( inluzand cpu, hdd, chipset, periferice)
rezultatul direct s-a concretizat intr-un management agresiv al frecventei de lucru a procesorului atat hardware – hardware (cpu scaling – eg: cpu governor) cat si software – cei care au laptopuri cred ca au remarcat ca intre versiunile majore de windows exista diferente intre durata bateriei in functionare.
Pe computerul, folosit ca transport pt sistemul audio (link), am facut urmatorul test:
- play fisier 176.4
- wait 30 seconds
- snapshot la numarul de intreruperi
- inregistrarea frecventei cpu cu o granularitate de 0,25 secunde pt 30 de secunde – 120 de valori
am repetat procesul cu procesorul setat min / max 1.6GHz
rezultatul este urmatorul:

excelul cu datele culese (link)
din grafic se observa clar ca procesorul pe auto “penduleaza” intre frecventa minima si maxima in ciuda faptului ca incarcarea medie a procesorului este de 0.04% si 0.05% (! trebuie sa caut o metoda de normalizare a incarcarii cpu vs frecventa de lucru pt auto).
comentarii:
de ajuns la un consens intre noi daca:
- exista o corelatie intre cele doua moduri cu SQ?
- aceasta “pendulare” poate face diferenta in SQ computere vechi vs computere noi?
- mecanismul explica macar o parte din diferentele intre playerele bitperfect, bineinteles daca punctul 1 este valid
Call for action:
1. are cineva cunostinta cum se poate replica experimentul pe windows si pe mac?
2. poate repeta cineva experimentul si face corelarea cu SQ?
3. alte comentarii pt imbunatatirea testului de mai sus sunt binevenite. sau macar un link unde s-a discutat pe larg aspectul asta.

Recent Comments